Sigurno ste čuli za NFT umjetnost. Popularna je to tema koja mnogima još uvijek nije jasna i pitaju se što je to NFT, a porast njegove popularnosti obećao je revoluciju u kreativnoj industriji.

Što je NFT umjetnost?

To je digitalna imovina koja u potpunosti postoji u digitalnom obliku — ne možete je dirati, ali je možete posjedovati. NFT može biti bilo koja vrsta digitalne datoteke: umjetničko djelo, članak, glazba ili čak meme kao što je “Disaster Girl”, čija je originalna fotografija prodana za 473 tisuće dolara.

NFT je kratica za ‘Non Fungible Token‘, ali što to znači? Prvo moramo razumjeti što je ‘zamjenjivi token‘. Ako o tome razmišljamo u smislu novca, možemo to opisati na ovaj način: novčanica od 100 eura može se zamijeniti za pet novčanica od 20 eura i dalje imati istu vrijednost, što znači da je novčanica od 100 eura zamjenjivi token.

NFT umjetnost

Detalj iz Beepleovog “Everydays — The First 5000 Days,” kolaža digitalnih slika koji je “skovan” kao “nezamjenjiv token” (NFT) i prodan za 69,3 milijuna dolara.

Ako ovu novčanicu od 100 eura potpiše neki umjetnik ili poznata osoba, ona postaje potpuno jedinstven proizvod. Vrijednost novčanice tada je mnogo teže odrediti, jer više ne vrijedi pet novčanica od 20 eura. To znači da se nezamjenjivi token ne može zamijeniti za bilo koju ekvivalentnu vrijednost. To također znači da, kao i kod svakog ulaganja, njegova vrijednost može rasti ili padati u budućnosti ovisno o okolnostima.

Ono što nas posebno zanima jest: kako će ovo novo, digitalno sredstvo prodaje umjetnosti utjecati na kreatore i kreativnu industriju?

Što NFT-ovi znače za kreatore?

Vlasništvo nad digitalnom umjetnošću

Prije postojanja kriptovalute, nikada nismo stvarno posjedovali nešto što je potpuno digitalno. Prenosili smo videozapise i pokretnu grafiku, mijenjali namjenu i objavljivali ih, ali nije bilo ove trenutne prilike za automatsko preuzimanje potpunog, konkretnog vlasništva nad digitalnom datotekom ili umjetničkim djelom. NFT to mijenja dopuštajući kreatorima ovlast da iznajmljuju digitalna umjetnička djela, da ih prodaju ili izlažu kako žele.

Kako bi ih prodali, dizajneri moraju dobiti neku vrstu ‘legalnog’ vlasništva nad svojim radom. Dakle, nakon što se stvori NFT umjetnost, ona se ‘kuje’ ili tokenizira na usluzi kriptovaluta, Blockchain . Blockchain je sustav digitalnih transakcija koji bilježi informacije na način da ih je vrlo teško hakirati ili prevariti, što znači da je iznimno koristan za praćenje vlasništva nad autorskim pravima i održavanje zapisa o stvaranju. Teoretski, svako digitalno remek-djelo koje stvorite i iskujete vodit će isključivo do vas.

NFT umjetnost

U konačnici, ovaj bi proces trebao omogućiti digitalnim umjetnicima da dobiju formalno priznanje za svoj rad, slično kao što je slikar poput Gustava Klimta zaslužan za svoju zloglasnu sliku Poljubac. Problem oko ovog vrlo novog koncepta je da, iako Blockchain ima ugovore koji podupiru zakonitosti kovanja i zaštite autorskih prava kriptoumjetnosti, nijedan od njih još nije isproban ili testiran na sudu.

Umjetnici su već izašli s viješću da su prevaranti lažno kovali i prodavali njihove radove. Ali bez relevantne zaštite zakonom ili bilo kojim postojećim zakonodavstvom o ovoj temi, ostaje nagađanje o tome što će ovi umjetnici moći učiniti po tom pitanju.

Nov način ostvarivanja prihoda

NFT umjetnost potpuno je novi način kategorizacije digitalnih umjetničkih djela koji dizajnerima omogućuje unovčavanje svog rada. To bi trebao biti brži proces i pristupačniji način za dizajnere da uberu nagrade za svoju kreativnost. Nema jurnjave za klijentima radi isplate, nema pripreme datoteka za ispis i nema čekanja da čujete povratnu informaciju ili mijenjanja i uređivanja vašeg rada kako bi odgovarao potrebama klijenta.

Autorski honorari

Neke NFT umjetnosti dolaze s autorskim honorarima umjetniku, što znači da svaki put kad se umjetničko djelo proda dalje, umjetnik može dobiti 8-10% od svake buduće prodaje. To ovisi o platformi koju umjetnik koristi; Zora je, na primjer, platforma s opcijom “Creative Share”, što znači da korisnici mogu odmah kupovati i trgovati umjetninama.

Vrijednost NFT-a

Još jedna stvar koja snažno utječe na industriju dizajna izbijanjem NFT-ova je vrijednost. Kako cijenite fizičko umjetničko djelo u usporedbi s virtualnim umjetničkim djelom. Također, vrijednost NFT-a i CryptoArt-a temelji se isključivo na vrijednosti kriptovalute. Budući da se NFT-ovi prodaju na temelju Ethereuma, a to je prevedeno u novčanu vrijednost, na primjer NFT se prodaje za 2 Ethereuma, što iznosi oko 2 215 €. Ali ako bi vrijednost Ethereuma pala, pada i vrijednost umjetničkog djela: njegova vrijednost neprestano ovisi o kriptovaluti.

Globalni doseg

Sakupljanje i prodaja umjetnina odvijala se u fizičkim prostorima u vezi s fizičkim umjetničkim djelima. Dizajneri i umjetnici zarađivali su novac od događaja poput izložbi i prodaje umjetnina sve dok se nije pojavilo trgovanje NFT-om. Sada se sakupljanje umjetnina jednim dijelom preselilo na Internet i otvorilo novo tržište mnogim umjetnicima, na globalnoj razini, koji možda prije nisu imali priliku prodati svoja djela kupcima.

Slično tome, za mnoge grafičke dizajnere može biti jako teško zadržati stabilan prihod bez obavljanja čudnih ili nepovezanih poslova. Stabilnost polako raste i može se pronaći u lojalnim klijentima ili kroz dosljedan, pravovremeni promet projekata. No, ako niste već dobro etablirani, može biti teško snaći se u ovoj konkurentnoj industriji. Dakle, neposrednost u kojoj NFT može generirati prihod mogla bi, teoretski, otvoriti plimni val prilika za ogroman broj kreativaca, posebno onih koji su manje privilegirani.

Poput društvenih medija, NFT platforme dizajnerima daju trenutni pristup globalnoj publici i omogućuju umjetnicima da postanu izloženi na NFT tržištu.

Inkluzivnost nasuprot ekskluzivnosti

Umjetnički sektor NFT-ova tvrdi da stvara inkluzivno, zaštićeno okruženje za zarađivanje novca za digitalne umjetnike. Svatko s pristupom računalu može napraviti NFT i uz malo sreće i umijeća, obogatiti se.

Ipak, treba imati na umu koliko je skupa naknada za kovanje NFT-a. Dizajneri moraju nadmašiti jedni druge kako bi njihova umjetnička djela bila ‘iskovana’ na Blockchainu. Cijene fluktuiraju, ovisno o vremenu i mreži, ali kreću se između 80 i 1000 dolara. Ova naknada dizajnerima ne jamči prodaju, a bez plaćanja ne mogu svoja umjetnička djela staviti na tržište.

Veliki ekološki otisak

Jedna kontroverza koja okružuje svijet NFT umjetničkih djela je njihov utjecaj na okoliš. Francuski umjetnik Joanie Lemercier nedavno je dospio u vijesti nakon što je njegov NFT rasprodan u 10 sekundi, zaradivši tisuće dolara. Prilično nevjerojatno, zar ne? Ono što također nije mogao predvidjeti jest koliko će točno energije ova transakcija potrošiti: ekvivalentno onome koliko njegov studio koristi tijekom pune dvije godine, što je 8,7 megavat-sati energije.

Njegov kupac zatim je preprodao djelo, što je potrošilo istu količinu energije i užasnulo umjetnika koji je pokušao prodati rad putem interneta kao ekološki prihvatljivu alternativu prijevozu fizičkog umjetničkog djela od muzeja do muzeja.

Non Fungible Token koji je potrošio 8,7 megavat-sati energije.

Ima li NFT umjetnička industrija budućnost?

Pa, nismo sigurni! U travnju su cijene NFT-a pale do 70% , ali uz toliki potencijal čini se malo vjerojatnim da će ovaj oblik umjetnosti uskoro nestati.

NFT tržnica

Osobno ne mislim da je ovaj oblik umjetnost samo hir, vjerujem da smo u posljednjem desetljeću krenuli u digitalno doba i da je ovo tek početak. Kao grafički dizajner, većina mojih radova napravljena je i pripremljena za neku vrstu tiska, no svi moji radovi stvoreni su digitalno, tako da mi se čini kao izgubljena prilika ne stvoriti bar jedan NFT.

Kako stvoriti NFT?

Prva stvar koju dizajneri trebaju učiniti na svom putu do postavljanja NFT-a za prodaju je stvoriti “kripto novčanik” i pohraniti Ethereum, kojim ćete morati platiti naknade za kovanje. Zatim ćete morati povezati svoj kripto novčanik s jednim od NFT tržišta.

NFT tržnice omogućuju dizajnerima i umjetnicima da učitaju svoja digitalna umjetnička djela i daju ih na prodaju. Možete ih zamisliti kao Ebay ili Etsy—samo što su isključivo za NFT-ove! Među najpopularnijima su: Rarible, OpenSea, Mintable, KnownOrigin i SuperRare.

Jednu stvar koju morate imati na umu kada učitavate svoja umjetnička djela je količina kopija umjetničkog djela. Može postojati samo jedno umjetničko djelo koje će se prodavati ili možete odlučiti prenijeti zbirku umjetničkih djela s više kopija. Ovo je poprilično velika odluka jer će, poput tradicionalnih umjetničkih oblika,  broj originalnih izdanja i koliko je neko djelo rijetkost izravno utjecati na njegovu vrijednost.

NFT umjetnost: da rezimiramo

NFT umjetnost ima potencijal transformirati cijelu kreativnu industriju. Njegova pojava samo je početak nečega što će budućim generacijama biti sasvim normalno. Ipak, za sada NFT umjetnost ne uspijeva postati pouzdano, uključivo okruženje za prodaju digitalne umjetnosti. Hoće li to biti u budućnosti, tek treba vidjeti.